Wednesday, May 19, 2010

Bubur Nasi Untuk Ameer

Hi, semua kawan2.

Saya sajer jer post entry ni supaya Mr. Hubby senang leh wat rujukan utk masak bubur Ameer while i'm going to class.
Saya sebenarnya memang tak pandai sgt masak bubur nasi anak sejak anak pertama lagi. Bukan tak pernah masak tapi setiap kali saya masak Athif tak nak makan. (tak sedapla agaknya tu). Kali ni, saya berguru dengan kawan saya yang sama2 hantar anak di taska yg sama iaitu Kak Wan Juliana (thanks Kak Julie) =)

Bahan2 yang slalu saya guna adalah:-
1. Isi ikan tenggiri (Salmon pun blh but this one is cheaper but one time nanti nk try gak guna Salmon)
2. Sayur sayuran (Carrot/ Kcg buncis/ Brokoli/ Kentang/ Bayam)
3. A bit of  batang seleri (potong dadu)
4. A bit of bawang cina (bwg besar yg kuning tu, potong dadu)
5. A bit of garlic (potong dadu gak, sket jer nak bagi sedap sket bau masa masak isi ikan tu)
6. A bit of parsley (potong halus2 sbg aroma)
7. Minyak/ olive oil (I just used sket sgt bout 1/4 sudu teh)

Mula2 saya tanak nasi (biasa saya masak 1/2 pot utk bwk ke taska Ameer) + ngan sayur2. Sementara tunggu nasi kembang dan sayur dan kentang empuk, saya masak ikan. Slalu msk bubur guna ayam sbg perisa sebab kalau guna ikan for sure hanyir. So, rupa2nya inilah caranya. Masuk minyak dlm kuali/ pan dan masukkan garlic. Pastu masukkan isi ikan tadi. Kacau2 then, masukkan bawang cina. Then, masukkan batang seleri tadi. Last, jgn lupa daun parsley (tak taruk pun tak per kot). Hmmm.... sedap betul bau dia.

Then, bila nasi dah kembang and sayur + kentang dah empuk... tutup api. Pastu, campurkan jer ikan yang dah masak tadi dlm bubur nasi. Kalau anak2 uol still tak leh makan ketul2 lagi, just lenyek2 kan ngan sudu ke or what ever la kasi dia halus sket. Saya still blend bubur nasi before suapkan Ameer makan coz dia tak biasa lagi makan makanan yg pejal takut tercekik. Tunggu Ameer dah tumbuh gigi baru nk try kasi.


Buat Mr Hubby yang tersayang.... nanti bila sayang gi class abg masakkan bubur nasi Ameer macam ni tau. Pastikan, rupa dia pun jadi sama macam ni. Hehe... (",)


3 comments:

SemuaTentangKita said...

seronok klu penat2 masak bubur pastu anak makan banyak. Klu masak tp diorg tk makan rasa frust jer kan..

Mrs Razif Suka Pink said...

betul tu lia...
berbeza betul Athif ngan Ameer, Athif tu suka western food but Ameer suka makan bubur nasi ni. kdg2 klu kpai bg nestum kat Ameer dia tak brape nak makan. Dia mkn tak byk mcm dia makan bubur nasi. =)

wahida said...

salam pai..ni wahida bininyer shidi..kite nak jd follower blog awak eh..pas tu awak sign in follower blog kita lak ye...keep in touch..